منتدي ام النور بالكشح
يشرفنا تسجيلك بالمنتدي وتنال بركة ام النور مريم
منتدي ام النور بالكشح
يشرفنا تسجيلك بالمنتدي وتنال بركة ام النور مريم
منتدي ام النور بالكشح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدي ام النور بالكشح

دخولدخول  الرئيسيةالرئيسية  ++البوابة++++البوابة++  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  

سنوات مع اسئله الناس 30 - 9 - 2009

كاتب الموضوعرسالة
????
زائر

سنوات مع اسئله الناس 30 - 9 - 2009 Empty
مُساهمةموضوع: سنوات مع اسئله الناس 30 - 9 - 2009   سنوات مع اسئله الناس 30 - 9 - 2009 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 11, 2009 1:15 am

لقاء سيدنا قداسه البابا شنوده اليوم 30 -9 فى الكاتدرائيه العباسيه الكبرى بالازبكيه
الاسئله

س : اذا تاب شخص عن خطيه ثم عاد اليها ثم ندم عليها ما موقف الله منه وهل يجوز له المناوله بعد الندم على فعل الخطيه ؟

ممكن ده معناه انه لم يصل للتوبه الحقيقيه مادام يتوب ويرجع ويتوب ويرجع لم يصل للتوبه الحقيقيه . التوبه الحقيقيه هى ان يترك الخطيه وميرجعلهاش تانى

س من مشاهدى CTV : هل السيده العذراء مريم اشتركت فى تكوين جسد السيد المسيح من الناحيه العلميه والوراثيه وبعض الصفات الوراثيه ؟

طبعا اشركته اشياء كثيره من الناحيه العلميه الوراثيه ماعدا الخطيه لان الروح القدس قدس مستودعها بحيث الذى يولد منها لايرث خطيه

س :ما الفرق بين الشهوه والرغبه ؟

الشهوه اعمق من الرغبه . ومتفتكروش الشهوه فقط جسديه لكن هناك شهوات كثيره فالشيطان وقع فى شهوة العظمه فى ان كرسيه يعلو كرسى الله وفى شهوات مثل شهوه القتل شهوة الانتقام وشهوات كثيره

س: ما معنى ما جاء فى القداس الالهى ( انت الذى تجثو له كل ركبه ما فى السماء وما فى الارض وما تحت الارض ؟

المقصود هنا بما فى السموات ( الملايكه وارواح الابرار ) .. وما فى الارض ( الناس اللى عايشين ) .. وما تحت الارض ( الشياطين وارواح الاشرار اللى ماتوا )

س : ماذا يفعل الانسان عندما يشعر بالرضى عن نفسه وان الخطايا اللى كان بيعملها زمان دلوقتى مبقاش يعملها ؟

يشكر ربنا ويقوله اشكرك لانك خلصتنى من خطايا الماضى

س: مارايك باذا قامت فتاه باحدى الكنايس بتقديم الحمل فى القداس وقراءه بعض قراءه القداس وبعض اعمال الخدمه ؟

لاء البنات لهم حدود - مفيش رجاله - مفيش شمامسه - ده فكرنى بموضوع زمان لما ارادوا تعيين شجره الدر حاكمه على مصر وارسالوا للخليفه العباسى فى بغداد

فرد عليهم وقال اذا كان الرجال قد عدموا من عندكم فارسلوا لنا حتى نشيع لكم رجلا

الكاهن ....... كانت الكنيسه فاضيه مفيش رجاله الستات او البنات لهم قيمه كبيره لكن كل واحد له اختصاصه زى العذراء مفيش امراءه فى الوجود احسن منها مع ذلك لا تعمل اى عمل من اعمال الكهنوت ......... القسيس لابد يتعاقب

س: فى كنيستنا سمح احد الاباء الكهنه لبعض من خدام الطوائف للدخول للكنيسه والخدمه بيها ليس فلى التعليم مباشرتا لكن فى صوره انشطه ( الكورال - المسرح )؟

لاء ممكن تمتد وتطور وتبقى صعبه- الايام ديه ان شاء الله ههتم شويه بدخول الطوائف الاخرى ليس من خدام الطوائف الاخرى لكن خدام الكنيسه نفسها لهم افكار متطرفه ان شاء الله تشوفوا اخبار من النوع ده

س:انا بحب شخص وهو بيحبنى لكن ولا اهله ولا اهلى موافقين ؟؟

هينتهى الحب بايه اهله واهلك مش موافقين مش هيرضوا بالجواز لازم تقنعوا اهلكم الاول .

س : تقدم لى شخص مطلق فما راى قداستكم هل يحل لى الارتباط به ؟ اطلب راى قداستكم مع العلم انه اخد تصريح من الكنيسه بالزواج ؟

ورى اوراقك للمجلس الاكليركى وزى ما يقولوا لو الطلاق طبق تعاليم الانجيل ولا لاء

وبعدين اى كنيسه اللى عطياه التصريح - وايه هو سبب التصريح

المطلق كان مطلق بسبب الزوجه ولا بسببه هو ولا ايه الحكايه

لو بعتى اسمه ابحثلك عنه

س : شخص هو وزوجته نحن نعتذر للسفر للقدس ؟

اعتذار محدش دريان بيه

س: عرفنى ما هى شكل الحياه بعد الموت ؟

يا ابنى ده انت لسه بدرى عليك وانا اعرف منين

على اى الحالات شكل الحياه بعد الموت بيختلف ما بين حياه الابرار وحياه الاشرار دول لهم شكل ودول لهم شكل اخر ياريت تعيش فى جانب الابرار لتعيش الجانب المضىء للحياه بعد الموت .

س: انا طلبت للخدمه فى الكنيسه لسبب وجود عجز فى عدد الخدام لكنى غير مؤهل لا فى معلوماتى او اخلاقى مع العلم نفسى اخدم ؟

لو حبيت تغير اخلاقك وتبقى كويس وتبقى كفء ممكن تخدم لكن اذا فضلت كده مش هتنفع تخدم .

س : انا تقريبا كل يوم فى الكنيسه وفى الخدمه وبخدم فى خدمات كتيره وفى كل خدمه تلاقينى لكن لا توجد علاقه بينى وبين ربنا ؟

استفدت ايه يا ابنى حاول تعمل علاقه مع ربنا تشوف ربنا فى الخدمه تشوفه فى الكنيسه انت فى الكنيسه فى بيت ربنا وملكش علاقه مع ربنا يبقى استفدت ايه .

س : ما مصير الجسد المدى بعد القيامه ؟

بيقوم لكن بيتحول لجسد روحانى ولا يبقى مادى فيما بعد .

س : تفسير الحلم او الرؤيا التى راها دانيال النبى فى سفر دانيال ؟

فى سفر دانيال قال عن الرؤيا ان ملاك جبرائيل اذهب وفسر له الرؤيا ففسرها له ودانيال قال وانا كنت مازال مسبغا على وجهى ....................وانا لا فاهم رغم تفسير الملاك جبرائيل فانا هفسرها انا كمان ولا فاهمم
فى حاجات نفهمها بعدين مش كل حاجه سهله .

س : لماذا تمنع النساء من الكهنوت ودخول الهيكل ؟

كل شىء بنظام ان كانت العذرا لم تصل كاهنه فاى امراءه هنا تحب توصلللى موصلتلهوش العدراء مريم .

س : انا متزوج من 3 ايام وقد جئت انا وزوجتى لكى اسمع كلمه منفعه من قداستك فى بدايه حياتنا الزوجيه ؟

مبسوط من الاثنين دول من 3 ايام متجوزين ويجى ويجيب زوجته للكنيسه علشان يسمع كلمه منفعه

يبارك حياتكم ويجعل حياتكم سعيده

المحبه اللى اتجوزتوا بيها خلوها تزيد كل يوم عن اليوم السابق ومتنقص ومتخلوش اى سبب للخلاف يوقع بينكم وحاولوا تستفيدوا من المحاضره ربما تنفعكم
ومتخلوش الاسره الكبيره تفرق بينكم الزوج يقول كلمه لزوجته تقولها لامها تدخل فى الموضوع لاء خليكم انتم متوسعوش المواضيع اللى بينكم وبين بعض.

سنوات مع اسئله الناس 30 - 9 - 2009
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» سؤال ماذا يفعل الإنسان ليستعيد الثقة في الناس؟
» شريط هايدى منتصر عمرى ليك 2009
» فيديو ظهور حمامة علي مكتب البابا شنودة اثناء العظة الاسبوعية28/10/2009